Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.07.2010 09:13 - Аз и Принцът
Автор: tit Категория: Лични дневници   
Прочетен: 6168 Коментари: 27 Гласове:
40

Последна промяна: 04.07.2010 13:05

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
     Не на Екзюпери, а онзи на Макиавели, дето щял да става Владетел*     Но всичко по реда си…     Докато чаках счетоводителката на дирекцията ни да смята и пресмята отпуски и обезщетения, бавно и неохотно си събирах нещата и изхвърлях ненужни бумажки. Около мен – колежки с подпухнали от плач очи и скръбни физиономии. Е – не всички и само в началото. Но все пак страничен наблюдател би се зачудил – кого, аджеба, съкращават. Щото – ние, съкратените, сме ухилени като зелки. Вероятно - още неосъзнали се след шока. А на мен и сега ми е смешно, като си помисля още колко ще плачат останалите, а и шефовете им – сред тях няма нито един, който да владее прилично Word, за Excel да не говорим. Но – няма страшно. Аз самата схванах за какво става дума преди пет години, когато цял ден набирах една таблица. Накрая я изтрих, вместо да я запаметя! Беше голям ужас, ви казвам! Не плаках. Само дето Елена ми събра погледа, като я набра наново само за час и нещо. Рекох си – мамкаму! И аз трябва да го мога това!!! Но сега и Елена съкратиха, даже преди мен! Тъй че – ако искате да преуспеете в администрацията, не се напрягайте с Excel-а!     Седя си пред компа и се лутам из Нета. Счетоводителката не е от най-бързите. А аз си правя планове как да не се срещам вече с тази държава. Да се оттегля на село. От десетина декара все ще изкарвам нещо за ядене. И ток ми не трябва. Тъй ми – хората около седемдесет хиляди години са живели без електричество! Какво толкоз! Геран си имаме – регистриран…оппа…тук някъде пасторалната идилия във фантазиите ми се разпада с една дума – „данъци”! У нас данъци в натура не се приемат от цар Симеоново време /Симеон Велики имам предвид/! Тъй или иначе - държавата пак ще ме хване за врата. Да я напусна като емигрант е задача трудна и с несигурен резултат. Остава ми третата възможност – да я нападна първа аз! И да я победя!    Тук трябва да вметна, че между тези инфантилни разсъждения си чатя с приятели, които ме окуражават в бедата. Споделяйки идеята, получих няколко предложения за създаване на нова политическа партия /едната беше с идеи за платформа/. Но аз съм скарана с партийното строителство и решавам да действам самостоятелно, така да се каже! Ще я завладявам еднолично – и толкоз!    Чувала съм, че всепризнат капацитет по проблема бил Макиавели – Наполеон го четял постоянно! Надявам се - не и при Ватерло…     Поставяйки въпроса в Скайпа, получих следното съобщение:    [26.06.2010 11:12:44] @@@@@@@@: Които от прекомерно благоразумие или глупост не се решат да прибягнат до непочтени средства, с всеки изминал дeн затъват все по-дълбоко в робство и нищета.     Глътнах си езика! Да ви казвам ли, че половин час по-късно вече четях прочутия флорентинец. Когато не съм съгласна с нещо – гледам да го проуча основно!     За онези от вас, които не са в час по въпроса ще кажа, че „Владетелят” е брутална книга. И най-вече – повечето цитати от нея, които идат да докажат, че човек трябва да бъде звяр, за да оцелее са извадени от контекста и по този начин лишени от мъдростта на повествованието.     Което не променя факта, че ви спохождат горчиви чувства, когато я четете!     И вярно е – ако сте решили да завладявате една държава, друг учител не ви е нужен. Това писание е било предназначено за Лоренцо Пиеро де Медичи с идеята да му помогне да отвоюва Италия от Папата. Самият Лоренцо е държал Макиавели в немилост /на село!:))/ и последния му се е подмазвал с желанието да се върне на държавна работа!     Ирония на съдбата, ви казвам!!!     Чета и си мисля, че е някакъв майтап! Четивото започва с напътствия, как да се управляват новоприсъединени територии. Предлагам ви целите абзаци, за да не стават недоразумения:     В заключение ще кажа, че колониите струват малко, по-верни са на владетеля и нанасят по-малко щети на населението и, както вече констатирах, ограбените не могат да вредят, защото са бедни и разпръснати. По този повод ще отбележа, че хората трябва да бъдат спечелвани или смазвани, защото ако за леките оскърбления си отмъщават, то за тежките да нямат възможност да го сторят. Оскърблението, нанесено на човека, трябва да е такова, че той да няма възможност за отмъщение.                                                         Макиавели, „Il principe", гл.ІІІ          А аз до сега имах само съмнения, че сме победена и присъединена държава!   Когато градовете или държавите, които владееш, са привикнали да живеят под властта на владетел, чиято род е унищожен или прекъснат, можеш по-лесно да спечелиш поданиците и да се подсигуриш. Те вече са свикнали да се подчиняват, лишени са от стария си владетел, а е много трудно да се споразумеят за избирането на нов, при това не умеят да живеят свободно и неохотно вземат оръжието. В републиките съществува повече жизнен кипеж, повече омраза, по-силно желание за мъст.Споменът за предишната им свобода не ги напуска, нито може да ги напусне и тогава най-сигурното средство е да ги унищожиш или да се заселиш в тях.                                                           Макиавели, „Il principe", гл.V        Отиде ми и илюзията, че сме република!      Не, то хубаво стана, дето се амбицирах – да разбера какво сме! До тук разбрах само какво не сме, но още съм в началото! Ще я разбия тая държава, ви казвам!      Продължавам нататък – ааа, войската! С войската няма проблеми – такава няма! Обаче – ще ми трябва войска! Според Николо /Макиавели/ законите и войската правят държавата!!! Прехвърлям наум познатите ми капитани и майори , когато мисълта на автора стига до изтерзаното ми съзнание – бе ние закони имаме ли? Цялото ни законодателство се свежда до капризите на управляващата в момента кохорта! Егаси – то няма държава! И аз к’во ще завладявам? Доста обезсърчена продължавам нататък. И стигам да тезата, чиито синтез ми пратиха по скайпа:     Разликата между действителността и идеала е толкова голяма, че който пренебрегва това, което правят всички, заради онова, което трябва да се прави, може да се провали. Който иска да бъде добър във всичко сред хора, които не са добри, се обрича на неизбежна гибел.                                                         Макиавели, „Il principe", гл.ХV     Хъм, доста многозначително и вярно, обаче…за Бога…Николо говори за владетели, за политика. Когато обикновените хора почнат да спазват тези съвети - резултатите са плачевни! Вижте България – друго не ви трябва!      Колкото продължавам нататък, толкова по-черни чувства ме обземат:   Който не ти е приятел винаги ще иска да бъдеш неутрален, а приятелят ще очаква да се намесиш открито във войната на негова страна. За да се отърват от настоящите опасности нерешителните владетели най-често следват пътя на неутралитета и разбира се повечето пъти се провалят. Когато се присъедини открито и смело към едната страна и тя излезе победителка,владетелят няма защо да се опасява. Победителят му е задължен и обикновено хората не са толкова нечестни, че на стореното добро да отговарят със зло. Никога победите не са толкова безспорни, че победителят да пренебрегне повелителите на справедливостта. Ако този, към когото си сеприсъединил, бъде победен, ти ще можеш по-късно да разчиташ на него. Когато и както може той винаги ще ти помага. Ти ставаш негов другар в съдбата, която някога може да му се усмихне                                                         Макиавели, „Il principe", гл.ХXI        Тук Николо е в грешка, мисля! Поне у нас хората по правило отвръщат със зло, поради което сме общество от неприятели. Добре де – може и да не тълкувам добре! Все пак става дума за владетели!     Решавам да не съм толкоз черногледа и да вярвам в доброто начало /в момента ми е доста трудно, като усещам как доскорошните ми колеги гледат през мен като през стъкло/. Казвам си – „ти, кво - да не се мислиш принцеса?!” и продължавам нататък:   Аз бих оприличил съдбата на буйна река, която, като придойде, залива равнините, събаря дърветата и постройките и разрушава единия бряг, а върху другия натрупва нанос, без някой да може и да смее да се противопостави на бясната й мощ. Това, разбира се, съвсем не пречи на хората, когато реката си тече спокойно, да издигат защитни стени и насипи, та когато придойде, да неможе да причини никакви пакости. Същото става и при съдбата – тя проявява своята мощ, когато не среща съпротива                                                           Макиавели, „Il principe", гл.ХXV       Вече съм сразена – признавам! Замислям се горко над съдбата си, давайки си сметка, че никак, ама никак не е смешно! Продължавам да си витая из облаците и да обмислям фантасмагории, сляпа пред факта, че след два месеца ще бъдем на пътя. Даааа – разумните хора се предпазват, отдалеч надушват неприятностите и вземат мерки овреме, Хората са чели Принца на Макиавели, докато аз ронех сълзи над онзи на Екзюпери! Каква Държава ще завладявам, какви глупости! Чака ме мизерия и глад – с това ще се боря, щото съм неразумна!      И тъкмо да се разрева от отчаяние, някъде от ъгълчето на разума ми ехидно се подсмихна кратка мисъл на любимия ми философ – Марк Твен: „Когато някой не може да прави нещо, учи на него другите!” Или нещо такова!      Ба! Ще ти завладявам и побеждавам с хитрост и измами! Щото хората изначално били подли и зли – и аз да съм като тях, та да не загина! Ти какво постигна, като ги следва тия принципи? И кой е тоя Лоренцо Пиеро де Медичи, м? За Наполеон не питам!!!     Що да се водя по акъла на един неуспял хитрец:        “ Хората са толкова глупави и толкова погълнати от ежедневните си грижи, че оня, който иска да мами, винаги ще намери кого да измами.                                                           Макиавели, „Il principe", гл.ХXVIII    когато съм убедена, че не нужно да мамиш, щом можеш!       Чао, чао, Николо!        Аз мога!     * - „Владетелят” или „Князът” са популярните преводи на заглавието на този труд на Н.Макиавели у нас



Гласувай:
40



1. compassion - "Аз мога!"
04.07.2010 10:06
Това изречение е подходящо и за въведение и за заключение (и за есето и за живота). Вярвам в теб!
цитирай
2. cecka1504 - "Разликата между действи...
04.07.2010 10:49
"Разликата между действителността и идеала е толкова голяма, че който пренебрегва това, което правят всички, заради онова, което трябва да се прави, може да се провали. Който иска да бъде добър във всичко сред хора, които не са добри, се обрича на неизбежна гибел." Събра ми очите! Не само с горецитираното :)))
цитирай
3. pontis - между другото, днес четох какво значи да пишеш "отличен блог"
04.07.2010 12:12
защо си губиш времето тук? Мисля, че разбирам защо, но трябва да използваш писането, за да правиш нещо друго.
(мисля, че Макиавели ще ме подкрепи, не го подценявай, както и себе си)
Това с политическата партия например ... Има нужда.
цитирай
4. eien - Отличен постинг!
04.07.2010 12:28
Хареса ми!
цитирай
5. tili - Така е!
04.07.2010 13:47
Постингът е добър, остава да се действа!
Успех, tit !!!
цитирай
6. tit - compassion - здравей!:))
04.07.2010 14:10
Оказа се, че не съм подозирала колко неща мога!:))
Остава да намеря място за реализация - по-трудната част, съгласна съм! Но самата идея да мамя и лицемернича за целта ми се струва толкова противна, че ме обезсърчава! Сигурно е по-трудния път, но е единствения, който мога да вървя!:))))
цитирай
7. tit - cecka1504 - :))****
04.07.2010 14:15
Идеята е, че не трябва да се опитваш да бъдеш добър / в нравствения смисъл на думата/ със всички и за всичко. Но компромисът е начало на падението - и после всички хора са грешни! Любимото твърдение на мерзавците!:)
Прав е оня, дето теърди, че за да промениш света трябва да започнеш от себе си!
В смисъл - към по-добро, де! Иначе с лошотията се спогаждат всички!:))
цитирай
8. tit - pontis - радвам се да те видя!:))
04.07.2010 14:24
Това ми е странично занимание! Не влагам онова старание и прецизност, което давам за професията си! Знам колко повече трябва, за да бъде написаното "на ниво"!
Обаче, като виждам каква отплата получавам, когато се старая в онова, което мога - ще взема да се замисля!:)))
Благодаря ти!:)
цитирай
9. dolsineq - Все пак не е излишно да понаучаваме ...
04.07.2010 15:52
Все пак не е излишно да понаучаваме нещо и от класиците, въпреки, че най-ми допадна Марк Твен: „Когато някой не може да прави нещо, учи на него другите!”.
Имаше един период, в който бях без работа, но бях твърде млада, та не го изживях стресиращо. Късмет и кураж, Тит! :)
цитирай
10. mamas - Аз мога!
04.07.2010 17:00
Разбира се, че можеш. Но най-важното е, че си вярваш.
Успех!
цитирай
11. smani - tit
04.07.2010 17:05
Попаднала си на отличното малко книжле на Макиавели, което казва всичко за начина на управление в Европа, а защо не и в целия свят. Нищо ново под слънцето нали!? Само може да си направим извод - "че те и другите като нас..." Освен ако в САЩ са много чисти и неопетнени.. :)
А иначе стрес си е това твойто, стискам палци здраво. Аз преживях подобно нещо в по-хард вариант - върховния звяр разхвърля отдела като мръсни кучета. Мани, мани то беше унижение, стрес, нерви, яд и какво ли още не. И много рев от страна на жените.
цитирай
12. miaa - Скъпа Tit! Поздрави за актуалния постинг!
04.07.2010 17:25
Всеки човек на този свят преоткрива истините сам..понякога тези истини ни действат отрезвяващо!Важното е да посрещаме проблемите с позитивна нагласа!Всяка трудна ситуация, с която се справяме, ще ни бъде спестена в бъдеще!
Аз вярвам в теб! С обич и уважение!
цитирай
13. evrazol - +
04.07.2010 17:27
"Разликата между действителността и идеала е толкова голяма, че който пренебрегва това, което правят всички, заради онова, което трябва да се прави, може да се провали."

Шанса да успее също е 50%. В нашата политика и история има няколко примера. Според мен Макиавели допуска малко едностранчиви констатации. Теорията му може и да действа в ситуация в която е нужно да манипулираш другите за да се придвижиш напред. Да лавираш според обстоятелствата. Когато обаче си сам може би трябва да се приложи друга стратегия. Понеже обществения и социалния ни живот е мрежа от зависимости, трябва да се търси начин да бъдеш не нишка от мрежата, а възел. По нататък според съвестта и личните качества. Нали животът протича през нишките и се разпределя между тях във възлите. Абе с две думи потърси нуждаещите се около себе си и източника, способен да удовлетвори нуждите. Тогава и едната и другата страна ще имат нужда от теб. Държавата е толкова разбридана, че и без Макиавелизъм един сериозен човек може да си намери мястото.

Болшинството от хората пълзят по мрежата, малцина са част от нея.
цитирай
14. loran - Браво, малко смелост и много дей...
04.07.2010 17:40
Браво ,малко смелост и много действие ! Човек трябва да мисли позитивно ,и винаги ще върви смело напред! Поздрави за поста ;)
цитирай
15. анонимен - Чудя ти се какво правиш още в този блог?
04.07.2010 18:59
Излез навън. Дори с една продавачка в магазина да поговориш, е по-добре
отколкото да пишеш в блога. Няма кой да те разбере нито помогне. Не виждаш ли каква сбирщина от егоисти са накацали при теб, все приятели големи. Все позитивни, все много умни и начетени. Плява, фалш и демагогия.
Изтривай всичко и бягай от това блато.
цитирай
16. galinabg - хм!
04.07.2010 23:40
Чак не знам какво да кажа?! Взе ми акъла с този Макиавели!!! Със сигурност запомних това: "...Който иска да бъде добър във всичко сред хора, които не са добри, се обрича на неизбежна гибел."
Трябва да променяме концепциите, Тит! Ти ще бориш държавата, аз ...,знам ли? Ще ти помагам!
Горе главата!
Ти си знаеш как!
Ако мога да помогна....дай знак!
цитирай
17. vmir - "Целта оправдава средствата" макар, че според някои в оригинала било в неразделен комплект с добавката:
05.07.2010 12:58
"... тогава и само тогава, когато целта е Отечеството".

Все пак, Макиавели не е писал за държава, взета на абордаж, май?

Поздравления за умния постинг! И успех, разбира се! :)
цитирай
18. benra - тит,
05.07.2010 14:07
можеш разбира се...затова-действай
цитирай
19. panazea - Когато се намираш сред вълци , трябва да виеш като вълк!
05.07.2010 22:27
На тази максима ме учеше баща ми!
А аз се заблуждавах , че мога да блея като агне и няма да ме изядат!Блажени са вярващите!
Прегръдка , момиче!Нашата държава е мащеха за нас!
цитирай
20. galinabg - На тази максима ме учеше баща ми! А ...
05.07.2010 23:33
panazea написа:
На тази максима ме учеше баща ми!
А аз се заблуждавах , че мога да блея като агне и няма да ме изядат!Блажени са вярващите!
Прегръдка , момиче!Нашата държава е мащеха за нас!


!!!!!!!Удивително прав е бил баща ти, panazea!!!!!!!
цитирай
21. tit - Хъм, момичета,
05.07.2010 23:52
аз си мисля, че едно е да се пазиш от хитреците и да им предогаждаш ходовете; а съвсем друго - да интригантстваш и лицемерничиш, за да успееш...да си подредиш живота, да речем!:)
Говорим за почтеност, И може ли човек да живее достойно у нас, без да умре от глад или най-малкото - да тъне в мизерия!

Мен най-силно ме вълнува въпроса - почтено ли е да приемаме да ни плащат с "мръсни" пари за честния ни труд? Изразен недвусмислено от строителя на Колизеума с фразата "Парите не миришат!" Наистина - около Клизеума едва ли мирише!/Пан може да каже със сигурност:))/

Все пак - християните са запалили Рим!
цитирай
22. panazea - Тит , не знам някой почтен човек да е преуспял!
06.07.2010 10:51
Познавам човек преживял живота си почтено!
Защото "Щастливите едва след смъртта се познават".
И това,което някои приемат за успех,може да е стремглаво пропадане!
Парите не миришат!
Мирише душата ,на тези които се продават да 30 сребърника!
Тит , мисля си как бих могла да помогна!
Да си организираме профсъюз ли, що ли!
Да бъдем КОРЕКТИВ на държавата!
За да знаят мошениците , че са наяве! И няма мърдане!
Ние вече сме една медия и много истини се пишат! Дублирахме вестниците, защото те за нищо не стават!
Ще трябва да дублираме и други институции! Една по една!
Ако бъдеш от някаква партия , ще гласувам за теб!
И това не е майтап! Искам да има един честен човек във властта!
Няма да гласувам за стари муцуни,щото са ми втръснали!
Прегръдка!
цитирай
23. vmir - 23. panazea - Тит , не знам някой почтен човек да е преуспял!
06.07.2010 13:26
Права си, Панацея - блогът е медия, и трябва да бъде използван по предназначение за подпомагане в такива случаи или предотвратяването им в бъдеще. Аз също не се съмнявам в Тит, защото я чета и съм запознат в определена степен с ценностните й ориентири. Но, за да има реална полза за в бъдеще, трябва освен лично отношение, да изнесем тук и механизмите, по които се възпроизвеждат безобразията и изпълнението на служебните задължения се измества от имитационни дейности. Със сигурност, всеки от нас има потресаващо неграмотни колеги, които се радват на комфорта на шефската благословия без връзка със служебната им работа. И тъй като това е последното, което шефът ще признае, става важна онази редичка от уж случайно навързани грешчици, на които стъпва цялата легенда за служебните подвизи на специално защитените видове. И като се почне: ама в сметката не били включени я командировъчните, я транспортните разходи (случайно пропуснати, де). После - ама те заплатите били по незнам кой си фонд, затова не се броят за разходи (а върви оспорвай, че така не може да се дефинира печалба). След това, поддръжката била за чужда сметка, срока за изплащане на която не бил договорен към момента на отчитането. Материалите били взети назаем (за да не се изтърват сроковете), ама директора се прави на забравил. И така - до безкрайност, шефът подскача театрално, как може да не признават безценните му усилия, накрая се оказва даже, че цялата работа е започната по грешка, или се оказва излишно дублираща, или излишна и е послужила единствено и само да даде възможност за изява и благини на неграмотника, който си остава недосегаем...

Е, трябва да разкриваме всички тези театри, с които шефове прикриват положението, саботират реформи и се барикадират в тясногрупови интереси и игри, за да пречат на останалите колкото е възможно по-дълго.
цитирай
24. panazea - Искам да променим България!
06.07.2010 14:01
Страх ме е да нагазя в калта , защото ще се окалям!
Да мисля ден и нощ за хайдуци!
Ами аз бягам от това!И затова се пренасям в песните и природата,защото там всичко е чисто и красиво!
И наяве и насън срещам прекрасни хора ! И в блога! И това ми е надеждата!
Досега не съм участвала в партии ,щото не знам чии интереси защитават и не искам да съм УПОТРЕБЕНА .
Все пак има хора ,на които вярвам! Поздрав!
цитирай
25. vmir - 25. panazea - Искам да променим България!
06.07.2010 23:05
panazea написа:
Страх ме е да нагазя в калта , защото ще се окалям!
Да мисля ден и нощ за хайдуци!
Ами аз бягам от това!И затова се пренасям в песните и природата,защото там всичко е чисто и красиво!
И наяве и насън срещам прекрасни хора ! И в блога! И това ми е надеждата!
Досега не съм участвала в партии ,щото не знам чии интереси защитават и не искам да съм УПОТРЕБЕНА .
Все пак има хора ,на които вярвам! Поздрав!


Не може да искаш да променим България, но да си стоиш чистичка и неопетнена. Само който не съдейства на промяната реално, може да бъде пощаден от хули и клевети.
Поздрав!
цитирай
26. tit - Хааа - неутралитетът е смърт !
07.07.2010 12:46
Вижте Макиавели, „Il principe", гл.ХXI - цялата е посветена на този въпрос!
Безразличието или ненамесата се осъждат остро от всеки разум...
Но Пан е права за едно - Как?
Само с изобличаване няма да стане! Визията за бъдеще без дежурните тарикатлъци на дребните душици, които дтржат капитала у нас е по-мъглява от Андромеда точно по този въпрос - как да бъдат капсулирани? Икономически и политически...
Отговорът не ми е по силите, но в едно съм сигурна -подредбата трябва да започне от самите нас. Щом правим всичко, както трябва - защо не ни се получава? Със сигурност нещо бъркаме, значи!
цитирай
27. анонимен - uPPvLDgkWekW
02.11.2012 05:31
Fq66kd <a href="http://crzkodvnnlsp.com/">crzkodvnnlsp</a>, [url=http://gwrbohzptzhq.com/]gwrbohzptzhq[/url], [link=http://vnuzyhwlutvw.com/]vnuzyhwlutvw[/link], http://nvrarmlijmll.com/
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: tit
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2759302
Постинги: 206
Коментари: 7693
Гласове: 29637
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031